Nederlands kampioen wint Rijnsoever SCHafeltennistoernooi

Zaterdag 10 december werd voor de negende maal bij Tafeltennisvereniging Rijnsoever het traditionele Schafeltennistoernooi afgewerkt. Bij deze tak van sport bestrijden de deelnemers elkaar in twee takken van sport: schaken en tafeltennis. Na een loodzware editie ging Rob Bertholee met de eer strijken. Hij gaat een jaar lang naar huis met de 63 cm hoge wisselbeker.

Rob Bertholee is sinds de introductie van schafeltennis in 2008 vele malen Nederlands Kampioen geweest in deze discipline. Dit jaar deed hij voor het eerst mee aan het toernooi van Tafeltennisvereniging Rijnsoever. Eigenlijk ging iedereen er bij voorbaat al een beetje vanuit dat hij het toernooi ging winnen. Bertholee beheerst beide takken van sport op een zeer hoog niveau. Bij het schaken heeft hij een rating boven de 2300 en tafeltennissen doet hij in de hoofdklasse. Hij moest wel de hele dag scherp blijven om de concurrentie achter zich te houden.

Schafeltennis is in Nederland inmiddels een begrip. Een heuse community eigenlijk, want op de grote toernooien doen vaak dezelfde mensen mee. Dat zorgt voor een enorm goede sfeer. De vaste ijkpunten op de schafeltenniskalender zijn het Nederlands Kampioenschap in juni en het Katwijkse toernooi in december. De echte fanatiekelingen kunnen daarnaast nog meedoen aan kleinere lokale toernooien. Op 10 december waren zo’n beetje alle uithoeken van Nederland vertegenwoordigd in Katwijk.

Het toernooi werd voor de tweede keer gespeeld in de schitterende nieuwe accommodatie van Tafeltennisvereniging Rijnsoever op sportpark De Krom.

Na een zware strijd trok uiteindelijk Bertholee aan het langste eind en ging naar huis met de wisselbeker en een bierpakket. Tweede werd Albert Termeulen, gevolgd door Norbert Harmanus op de derde plaats. Termeulen is een speler uit de eigen regio. Hij speelt bij tafeltennisvereniging Docos in Leiden. De beste deelnemer van Tafeltennisvereniging Rijnsoever was Hans van de Pol met een uitstekende 14e plaats. Dat de deelnemers van Tafeltennisvereniging Rijnsoever bij hun thuiswedstrijd hoge ogen zouden gooien lag niet in de lijn der verwachting. Vooraf kon op basis van de schaakratings en tafeltennisklassen wel een inschatting worden gemaakt over de top vijf of top 10. En daar horen de Rijnsoeverspeler niet per definitie tussen.  Van de Pol leverde een uitstekende prestatie en eindigde net buiten de top tien.

Het toernooi was een succes en krijgt volgend jaar zeker een vervolg. Voorlopig gaan de schaakstukken weer in de doos en ligt de focus alleen op tafeltennis. Rond de feestdagen is er een aantal funtoernooien bij Tafeltennisvereniging Rijnsoever. Op 23 december wordt het traditionele plankentoernooi gespeeld. Een plank is de aanduiding voor een spotgoedkoop batje met harde rode noppen uit een van de bekende goedkope winkels voor huishoudelijke artikelen. Wie er gaat winnen doet helemaal niet ter zake. Bij dit interne toernooi staat de gezelligheid voorop. 30 december wordt het jaar traditioneel afgesloten met het oliebollentoernooi.

Begin januari gaan de tafeltennissers warmdraaien voor de competitie die in de tweede helft van januari begint. Nieuwsgierigen naar de accommodatie van Tafeltennisvereniging Rijnsoever op sportpark de Krom zijn altijd welkom om een keer een kijkje te komen nemen en gezellig een balletje te slaan. Tafeltennis is een laagdrempelige sport die tot op hoge leeftijd kan worden beoefend.

Krant2016_3

Krant2016_2